Tehetek magamért – 1.

(Balog Melinda)

Amikor a biztonságérzetünk megrendül a testünk reagál!

 A jelenlegi helyzet egy ilyen krízis helyzet, amely sok területen rengetheti meg a biztonságérzetünket.

Azonnal beindul egy stresszválasz, amely az izmok megfeszülésben, gyorsabb pulzusban, hormonális változásokban mutatkozik meg. Ez egy készenléti állapot, ha ez hosszú távon fennál nagyon leterheli a szervezetet.

Fontos, hogy legyenek olyan pihentető periódusok amikor az agyunk megnyugszik, a készenléti állapot enyhül, így az immunrendszer is erősebben működik.

Képzelj el egy biztonságos ládát, amibe beletehetsz mindent, ami zavar! (Relaxációs-imaginációs gyakorlat)

Figyeld meg a ládát részletesen: a formáját, miből készítették, milyenek a színei, díszítése, ha van rajta díszítés, a zárószerkezetét, és keresd meg, hogyan lehet kinyitni. Könnyen, vagy nehezen nyitható? Milyen a belseje? S ahogy figyeled, eszedbe juthat, hogy ennek a ládának az a szerepe, hogy beleteheted mindazt, ami éppen most zavar, és nem tudsz, vagy nem akarsz vele foglalkozni! Lehet ez egy gondolat, érzés, egy emlék vagy egy mai jelenet, esetleg jövővel kapcsolatos dolog. Ez a láda biztonságosan megőrzi a téged zavaró dolgot, hogy ne kellejen neked tovább cipelned, és viselned, hogy zavar. Ugyanakkor biztos lehetsz benne, hogy bármikor, ha mégis szükséged lenne rá megtalálhatod ebben a ládában.  Befelé fordulva meg fogod érezni, mi zavar éppen! Figyeld meg, hogy milyen testi érzéseket kelt benned ez a zavaró dolog. Talán a torkodat szorítja össze, vagy a gyomrod ideges tőle, lehet, hogy a kezed szorul ökölbe tőle…..Figyeld meg, hogy téged hogy is zavar most éppen ez a dolog!    

Aztán fordítsd a figyelmedet a láda felé, és eszedbe juthat, hogy ez a láda alkalmas arra, hogy beletedd a téged zavaró dolgot. Tedd bele, és zárd le a ládát! Tudatosítsd, hogy a ládában biztonságban van!

Aztán figyeld meg, hogy mi változott meg ettől, hogy a zavaró dolog kikerült a biztonságos ládába. Légy tapintatos magaddal, adj időt, figyeld szeretettel a változásokat, akár kicsik, akár nagyobbak ezek. Vedd észre bármekkora is a változás, és nevezd nevén: lehet, hogy megnyugvás, megkönnyebbülés, megszabadulás, vagy bármi más. Vedd észre, és adj neki nevet, hogy így tudj emlékezni rá! Időzz egy kicsit vele, aztán kezdj újra kifelé figyelni, és eszedbe juthat, hogy ezt a gyakorlatot bármikor újra megcsinálhatod, ha valami eléggé zavar ahhoz, hogy a ládádba tedd!