„Egy pillanat, egy találkozás” – Ízleld máshogy, mint eddig

/Kreatív erdőfürdőzés otthon 5./

A hagyományos „japán teaszertartás egyrészt a japán zöld tea elkészítésének és tálalásának művészete, másrészt lelkigyakorlat, amelynek célja a belső béke elérése a természettel való harmónia megteremtése révén.”  „A tea útjának központi gondolata (…) az egy pillanat, egy találkozás elve,

amelyben benne rejlik az egyszeri és megismételhetetlen lehetőség” más fordítással                     “a pillanatot ki kell használni, mert csak ma létezik.”

Nem kell azonban ennyire messzire menned, hogy a természettel összhangban, és a megszokottnál tudatosabban ízleljél.

  1. Válaszd ki azt az enni- vagy innivalót, amelyet tudatosan meg fogsz ízlelni. Legjobb, ha valamilyen természetes alapanyagokból álló ételt vagy italt választasz ki erre a célra, de bármivel kipróbálhatod, amit szeretsz.
  2. Válaszd ki a helyszínt, ahol kedved lenne megtapasztalni ezt a másfajta, tudatosabb étkezési módot. Ez a helyszín lehet egy erdőben, egy parkban, a kertetekben, vagy akár a szobádban is. A fő, hogy kellemesen érezd magad az adott környezetben. Ha a szobádban végzed a gyakorlatot, akár be is kapcsolhatod a belinkelt hanganyagok vagy videók egyikét.
  3. Ha megtaláltad a megfelelő helyszínt, a korábbi cikkeinkben tanultakat rögtön fel is használhatod: figyeld meg, és tudatosítsd a Téged körülvevő látványt, hangokat, illatokat, illetve kedved szerint a tapintási érzeteidet. Időzz el ezekben egy ideig, csak hagyd, hogy hassanak Rád a tapasztalásaid.
  4. Ezt követően kezdj ráhangolódni az ételre, vagy italra, amit kiválasztottál:
  • Hagyj időt arra, hogy megfigyeld a formáját, színeit, felszínét, a rajta esetleg megcsillanó fényeket, megjelenő árnyékokat. forgasd is meg, nézd meg jól minden oldalról.
  • Következő lépésben fókuszálj a tapintási érzetekre. Légy figyelmes a puhaságra vagy keménységre, esetleg a ruganyosságra, simaságra, vagy érdességre, valamint a hőmérsékleti érzetekre is. Erre is adjál időt magadnak, ne siesd el.
  • Majd emeld az orrod elé, és tudatosítsd az illatait (ezt kipróbálhatod csukott szemmel is, valamint az orrlyukaid befogásával bal és jobb oldalon külön is) Legyél ezekben az érzetekben is egy ideig.
  • Ezt követően lassan emeld az ajkaidhoz, és finoman érintsd meg velük az ételt vagy italt. Közben éberen figyeld az érzeteidet.
  • Majd lassan vedd a szádba a falatot, vagy kortyot, figyeld meg, hogy milyen tapintási érzetek, milyen ízérzetek jelennek meg a nyelveden, forgasd is meg lassan a szádban, majd ahogy lassan kezded szétrágni a falatot, tudatosítsd ezeknek az érzeteknek a változását, új tapintási, és ízérzetek megjelenését is.
  • Ahogyan kezded megfigyelni, hogy érkezik a nyelési inger, tudatosan végezd ezt a folyamatot is, és figyeld meg a nyelést követően a szádban maradt utóérzeteket.
  • Ha van kedved, az étkezés további részében is folytathatod, vagy elő-előveheted a tudatos étkezés módszerét.
  1. Az étkezés után hagyj időt magadnak arra, hogy az utóérzetekkel legyél egy ideig, majd jegyezd le írásos vagy rajzos formában a tapasztalataidat, és gondold át, miben más ez, mint a megszokott. Ha a családoddal együtt végeztétek a gyakorlatot, hasznos, ha megosztjátok egymással a megéléseiteket.

https://www.youtube.com/watch?v=Kb8CW3axqRE; https://www.youtube.com/watch?v=UZ9uyQI3pF0

 Üdvözlettel:Dr. Vincze Dia

Az idézetek forrása: Dr. Csing Li: Sinrin-joku – A fák gyógyító ereje