11 tipp, hogyan csináld végig nyugodtan a járványt – 6/1. rész

A pánik pszichológiailag egy teljesen kivételes helyzet. Akkor lép fel, amikor az aktuális helyzetben a menekülés és a megküzdés is teljességgel kizárt. A pánikreakció teljességgel értelmetlen és alkalmatlan a helyzet megoldására. Vajon 5 kg tésztát venni fél kg helyett ebbe a kategóriába tartozik? Száraztésztát venni alapvetően értelmes dolog. Túlzás lenne 5 kg? Talán igen. Pánikreakció ez? A hivatalos pánikdefiníciók szerint nem.

Aki ma azt mondja „Csak semmi pánik!”, azt is mondja, hogy „Pánikolsz! Hagyd már abba! Az érzéseid nem okék!” Az emberek joggal kezdik el kérdezgetni maguktól: „Ki beszél itt pánikról? A többiek tényleg pánikolnak? Ha ők pánikolnak, lehet nekem is kellene?” És ez az, ami valójában elindítja azt a folyamatot, ami aztán tényleg pánikba torkollhat.

Ahhoz, hogy a realitás talaján maradj, és körültekintően közelítsd meg a járvány kialakította helyzetet, álljon itt útravalóként 11 tipp.

  1. Aggódni szabad!

Még akkor is, ha nem tartozol a veszélyeztetettek csoportjába, aggódni ér! Ne hagyd, hogy a „Csak semmi pánik!” kijelentések révén elnyomd a saját érzéseidet! Az aggodalmak, hogy az egészségügy túlterhelt, és az ellátásod szükséghelyzetben korlátozottabb, nem légből kapott gondolat. A mostani szükségmegoldások pont azért vannak, hogy az egészségügy ne hirtelen legyen túlterhelve, hanem hosszabb időszakon át tudja minél hatékonyabban ellátni a betegeket.

Már most több vállalkozást, szabadúszót komolyan érintett a járvány. Az aggódás itt is jogos.

Az, hogy nyugodjunk meg, mert a vírus okozta betegség a legtöbb embernél nem rosszabb, mint egy szokásos influenza, nem nyugtat meg. Mindenki látja, hogy a megszorítások, óvintézkedések sokkal komolyabbak, mint egy őszi influenzás időszak esetén, ami nem teszi lehetővé, hogy a két helyzetet hasonlóan kezeljük.

Aztán itt van az együttérzés is. Csak azért, mert te nem tartozol a veszélyeztetettek csoportjába, és egy esetleges megbetegedést jól átvészelnél, emiatt még nem kell, hogy a koronavírus teljesen hidegen hagyjon. Sokaknak elképzelhetetlen, de valóban vannak 70 év fölötti emberek, akik számára ez a vírus veszélyes. Sokunknak vannak szülei, nagyszülei, akikért izgulunk. És egyébként is együttérezhetsz azokkal, akiket komolyan érint a jelenlegi helyzet, még akkor is, ha nem ismered őket.

Állj ki a kételyeid és aggodalmaid mellett! Egyáltalán nem betegesek, sőt a kutatók is hasonlóan gondolkodnak, mint Te. Nem cél az aggodalmak nélküli élet és nem is szükséges. Az aggódás alapérzelem, amit nem lehet csak úgy megállítani jóindulatú felszólításra. A cél az, hogy megtaláljuk azt a megoldást, ami nem okoz túl nagy szenvedést. Se több, se kevesebb! Az aggodalmaink kezelése során az arany középút az, ami egy reális reakció.

Folyt. köv.

Csak annyi információt gyűjts, ami feltétlen szükséges

Gondolkodj, és csak utána vásárolj

Próbálj meg együttérezni a másikkal

A közösség érzése segít!

Tanulj meg nemet mondani

Kerüld a gúnyt és a csúfolódást

Értsd meg, hogy az emberek nem logikusak

Ne kérdőjelezd meg a saját döntéseidet

Gondoskodj magadról

Alakíts ki egy egészséges fatalizmust

Szabadon az eredeti német cikk alapján

Vissza